Exkluzívne alebo nie, čo sa viac oplatí?

Rozdielov medzi exkluzívnou a neexkluzívnou zákazkou pri sprostredkovaní predaja nehnuteľností je viacero. V nasledujúcich riadkoch sa pokúsime porovnať základné rozdiely medzi nimi, môžu vám napomôcť pri budúcom rozhodovaní.
Pri exkluzívnom nábore väčšinou osloví vlastník nehnuteľnosti skúseného makléra. Deje sa tak na základe pozitívnej osobnej skúsenosti alebo odporučeniach od známych.
Pri neexkluzívnom nábore väčšinou osloví začínajúci maklér vlastníka, na základe toho, že nájde inzerát na nehnuteľnosť.

Maklér a vlastník sú jeden tím, navzájom si dôverujú a vymieňajú si medzi sebou všetky potrebné informácie.
Maklér a vlastník si navzájom konkurujú. Vlastník sa snaží nehnuteľnosť predať sám alebo prostredníctvom ďalších realitných kancelárií. Maklér sa vďaka konkurencii snaží predať čo najskôr, nezáleží mu na tom, za koľko sa nehnuteľnosť predá. Prvoradá je pre neho provízia.

Maklér má dostatok času pre poskytnutie kvalitných služieb s cieľom predať nehnuteľnosť za najvyššiu možnú cenu. Jeho cieľom sú v prvom rade dobré referencie.
Maklér je pod časovým tlakom, musí predať skôr ako vlastník alebo iné realitné kancelárie. Kvalita služieb a dôraz na výšku kúpnej ceny preto idú bokom. Jediným cieľom makléra je čím skôr predať a zaistiť si svoju províziu. V takýchto prípadoch sa často a hlavne bezdôvodne tlačí na vlastníka, aby išiel s cenou dole.

V rámci marketingu sa využívajú všetky legálne kanály a nástroje vrátane plachiet, homestagingu, videí a ďalších. Profesionálna prezentácia zvyšuje šancu nehnuteľnosť dobre predať.
V marketingu sa využívajú len základné kanály. Ponuka v inzercii nie je jedinečná, ponúkajú ich viaceré realitné kancelárie s rôznou cenou a často protichodnými informáciami. Nepôsobí to dôveryhodne.

Minimalizuje sa stres pre všetkých účastníkov obchodu a s tým súvisiace časté krízové situácie. Celú komunikáciu zastrešuje jedna osoba (maklér).
Nehnuteľnosť sa síce môže predať skôr, ako pri exkluzivite, ale málokedy sa predá za vyššiu cenu.

Maklér v rámci exkluzivity môže spolupracovať aj s inými realitnými kanceláriami a maklérmi. O províziu sa následne podelia v zmysle ich dohody.
Spolupráca viacerých realitných kancelárií nedáva pri neexkluzivite zmysel. Často vyvoláva nezdravé konkurenčné prostredie, stresové situácie, neistotu zúčastnených, zhoršuje medziľudské vzťahy a stupňuje riziká pri prípadnej realizácii predaja.

Mgr. Andrej Bartovic,
autor je advokátom a majiteľom RK AB Contact, s.r.o.