Pri každom predaji nehnuteľnosti sa stretávam s pocitom kupujúcich, či kúpiť alebo nekúpiť danú nehnuteľnosť. Viem, že tieto pochyby sú ich hlavná téma a dilema. Ale viem aj to, že ak existujú možnosti, ako problémy konkrétnej nehnuteľnosti vyriešiť, tak rozhodovanie je oveľa ľahšie.
Na jeseň 2018 sme v realitnej kancelárii AB Contact predávali domček. Išlo o menšiu dvojizbovú nehnuteľnosť v pôvodnom stave na menšom pozemku. Priestor si vyžadoval rekonštrukciu, počas ktorej sa dali dorobiť izby v podkroví a pristaviť, aby sa rozloha nehnuteľnosti rozšírila aspoň na 120 m², pričom stále by zostalo aj na terasu a parkovanie. Domček mal navyše výbornú polohu neďaleko centra Piešťan, čiže všade na skok. Ja, ako maklérka som to videla čisto a jasne. Odhadovala som, že dom si kúpi trojčlenná rodina alebo starší párik, ktorý má už veľké deti a vedie pokojnejší život. Ponuka znela lákavo, mne osobne sa domček a jeho poloha veľmi páčila a investícia do budúcnosti by sa určite vyplatila. Ja osobne som si tento dom zamilovala a keby som mala prostriedky nazvyš, tak by som neváhala.
Ľudia sa však na nehnuteľnosť pozerali úplne inak ako ja. Nehnuteľnosť bola síce za dobrú cenu, záujemcov však neoslnil samotný priestor, ktorý bol aj pre bežnú štvorčlennú rodinku prosto nepostačujúci. Záujemcovia tiež kalkulovali. Keď si k cene pripočítali výdavky na rekonštrukciu, tak od kúpy upustili. Dom postupne videlo 16 ľudí a nikto z nich neocenil jeho potenciál, ktorý som ja videla na prvý pohľad. Bolo to zvláštne. Pre mňa neuveriteľné. Nemohla som im však povedať, že ja mať vaše peniaze, tak to hneď kúpim. Tak som len ticho sledovala názory záujemcov na obhliadkach. A takto sa nenápadne stala táto nehnuteľnosť takým testerom na rozhodovanie ľudí.
Bolo mi jasné, že drvivá väčšina kupujúcich požadovala rodinné bývanie, príjemná cena však spôsobovala záujem o obhliadky. Rodina s dvoma a viac deťmi by sa proste do domu nevošla, potrebuje životný priestor. Asi traja záujemcovia hľadali pre svokrovcov, pre menšiu rodinu, či len manželský pár, čo bolo vlastne ideálne. Prišlo mi však zvláštne, že viacerým, ktorým by dom sedel ako uliaty, boli vyberaví, neistí a nespokojní. Videli jeden problém za druhým.
Keďže som profesionálka, svoj názor na nehnuteľnosť som si nechala pre seba, lebo nie je správne záujemcov do kúpy tlačiť, nebodaj ich prehovárať. Rozhodnutie musia urobiť sami. My ako odborníci sme tu na to, aby sme s kupujúcimi komunikovali, vysvetľovali, podali maximum informácií a zhodnotili situáciu, vývoj na trhu, výhody do budúcna, potenciál nehnuteľnosti i lokality…
Doteraz si však kladiem otázku, ako je možné, že bežní ľudia nevidia potenciál nehnuteľnosti tak, ako my, ktorí denne obehnú niekoľko bytov či domov. Nevidia to čaro, ktoré vidíme my, pretože je to pre nás to denno-denné. Našťastie táto ponuka nebola časovo limitovaná a netlačili sme na rýchly predaj. Naším cieľom bolo predať záujemcom, ktorí ocenia potenciál.
Predaj nakoniec trval dva mesiace moje realitné ja však čakalo len jeden mesiac. Mýlila som sa, nevadí. Domček nakoniec kúpili manželia, ktorí milujú naše Piešťany, aktívne sem prichádzajú viackrát do mesiaca, láka ich náš aktívny program a okolitá príroda a chcú byť súčasťou nášho mesta. Domček zrekonštruujú a budú spokojne užívať. Tých, ktorých som od začiatku očakávala na obhliadke, prišli medzi poslednými. Pri každom predaji prídu tí vyhovujúci. Tu som však otvorila dvere veľakrát, ale tí praví sa našli.
Trh nám dnes ponúka veľmi obmedzenú ponuku nehnuteľností, ešte som takýto nedostatok ako je práve teraz nezažila. Kupujúci sa sťažujú, že nemajú čo kúpiť. Ak už niečo vhodné nájdu, následne sa nevedia racionálne rozhodnúť a majú veľké pochyby. Treba si preto preveriť všetky možnosti a ak niektorá nehnuteľnosť spĺňa vaše hlavné kritériá, choďte do toho, pretože pri súčasnej ponuke nehnuteľností (ktorá je teda ozaj obmedzená) sa môže stať, že z minúty na minútu je PREDANÉ!
Marcela Bartovicová, RSc. – maklérka realitnej kancelárie AB Contact od roku 2008